Lopen met... Jansma

Sportief Wandelen

Sportief Wandelen is een sport voor iedereen. Stevig wandelen met vrije armbewegingen voor jong en oud, actief en minder actief, dik of dun. Sportief Wandelen heeft een positief effect op het uithoudingsvermogen. Tevens treedt er bij Sportief Wandelen verandering op in lichaamssamenstelling, lichaamsgewicht, spierkracht en coördinatie. Sportief Wandelen vereist geen ingewikkelde technische training en is daarom makkelijk toegankelijk voor iedereen die de positieve effecten van bewegen wil ervaren. In trainingen van een uur worden conditie, coördinatie en looptechniek onder handen genomen. Het sociale karakter van het sporten in een groep heeft een positieve invloed, evenals de prachtige natuur waarin de trainingen plaatsvinden. De groepsgrootte bedraagt ongeveer 15 deelnemers. 

Nordic Walking 


Wandelen met stokken is voor mensen al eeuwen niet vreemd. Herders liepen met stokken, pelgrims liepen met stokken en bergwandelaars gebruikten stokken. De stokken werden vaak gebruikt om meer stabiliteit te hebben in oneffen terrein en om gewichtdragende gewrichten (enkels, knieën en heupen) enigszins te ontlasten. Nordic Walking komt van het skiën en langlaufen. De sportbeoefenaren zochten met name in de zomer naar een sportspecifieke training om coördinatie en spierkracht op peil te houden. 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat in Scandinavië al een eeuw geleden met stokken in de zomer getraind werd. Rond 1980 probeerde men het lopen met stokken als recreatiesport in te voeren. Dit was echter geen succes omdat de gebruikelijke stoklengte van het langlaufen niet goed toepasbaar was en ook het materiaal van de stokken teveel trillingen rechtstreeks op de gewrichten overbracht.

De Amerikaan Tom Rutlin was de eerste die het wandelen met stokken (in de VS ‘pole walking’ of ‘exerstriding’ genoemd) wetenschappelijk liet onderzoeken. De eerste studies verschenen in 1992 en duidelijk werd dat stokwandelen veel voordelen bood ten opzichte van sportief wandelen 

De UKK test

Het is prettig om conditie en resultaat van training gericht op conditie te kunnen meten. Om dit te kunnen doen is in Finland een submaximaaltest ontwikkeld die voor Sportief Wandelen uitstekend geschikt is. Na het invullen van een vragenlijst over de gezondheidstoestand en het meten van lengte en gewicht, wordt de test afgenomen. Het gaat bij de test om het zo snel mogelijk wandelend afleggen van een vlak parcours van 2000 meter. Deze afstand moet weliswaar zo snel mogelijk maar wel in een 
gelijkmatig tempo afgelegd worden. 

 

 

OWN HEALTH

Burg. Weertsplantsoen 108

2071 PK

Santpoort-Noord

 

06 15002568

info@ownhealth.nl

KVK: 66477387